Dag 1: maandag aankomstdag ALO/ALO-PABO

Maandag 11 april 2022 / Monday April 1

De ALO en ALO-Pabo studenten beginnen aan hun eigen Experience!

The students of ALO and ALO-Pabo will start their Experience today!

Foto’s worden gedurende de dag toegevoegd, de dagverslagen per klas volgen in de avond.

Photos will be uploaded during the day, the written report will follow in the evening.

Klas ALO1A

Dag 1. Klas 1A heeft een prachtige dag achter de rug. Prachtig weer, mooie activiteiten; de stemming zit er goed in ondanks de soms zware rugzakken. Telefoons allemaal ingeleverd dus ook tijd en ruimte voor goede gesprekken.
Vandaag een mooi klimparcours gedaan. Voor ieder wat wils. Voor de mensen met hoogtevrees maar ook voor de echte diehards. We hebben ons prima vermaakt.
Daarna een hike naar de bivakplaats. Mooie plek in het bos. Er moesten 3 groepen gemaakt worden. Elke groep kreeg een touw en 2 zeilen. De dames kozen ervoor om samen een bivak te bouwen. Dus 2 groepen heren en 1 groep dames. Jan Anne had in no time een prachtig vuur gemaakt. ‘Het zit hem vooral in de goeie voorbereiding’, aldus Jan Anne. Een echte Bear Grylls.
We hebben veel knakworsten gezien en pasta. De klas heeft ‘s avonds nog lekker bij het kampvuur gezeten. Ze gingen een koude nacht tegemoet. Het goede nieuws is: ze staan er vanmorgen weer fris en fruitig bij. We gaan weer een mooie dag tegemoet

Klas ALO1B

Het was op een mooie zonnige 11 april dat klas 1B in de bus vertrok naar het prachtige Grolloo. Na een klein uurtje kwamen wij aan in de wildernis, het avontuur begon eindelijk. We begonnen de dag met een klein voorstelrondje van onze fantastische begeleiders die toch even wat regels duidelijk wilden hebben, en dat was natuurlijk lol hebben! Nou dat hadden we zeker. Alle voetjes kwamen in beweging en legden al ons vertrouwen in de handen van Jasper en Jense, dit hadden we beter niet kunnen doen, desondanks waren we naar wat extra meters belandt bij onze eerste activiteit, spelletjes in het bos! Groepje 1 mocht Jose letterlijk blind vertouwen, erg komisch al zegt José zelf. Daarna hebben we elkaar leren kennen op een gammele boomstam. Groepje 2 begon de activiteit met het maken van een knus huisje met een touw. Het resultaat hiervan was adembenemend. Na alle spelletjes hebben we weer de benen genomen en vertrokken we weer. Wat bleek, kwamen we ineens terecht bij een leuk klimbos. Veel blije gezichten in de bomen en niet te vergeten boven het water. Myron had wat moeite met het drooghouden van zijn kleding, maar hij kon er uiteindelijk om lachen. Gelukkig maar, want de rest van de klas lag ook in een deuk.

Na het klimmen en klonteren vertrok de groep weer compleet naar de camping. Klinkt heel luxe, was het niet. Nee voor ons betekende de camping twee zeiltjes en wat palen. Het is maar weer gebleken dat ALO studenten blijkbaar toch niet zo goed zijn in het maken van drie groepen maken, maar eind goed al goed! Team Fryslan wist zichzelf weer bij elkaar te mengen en het klonk weer erg gezellig in de hoek.

Na het bivak bouwen mochten wij eindelijk eten, er ging een wereld voor ons open. Nog nooit zo veel mensen zien eten uit een zakje, echt heerlijk. Na veel pasta’s en knakworstjes zaten onze buikjes eindelijk vol.

Klas ALO1C

Klas ALO1D

Klas APV 1A

1 ALO-Pabo. Zo, eindelijk is het dan zover. Het Ardennenkamp in Drenthe. Volledig uitgerust komen de studenten uit de bus en vol goede moed wandelen we naar de eerste activiteit. Je merkt dat het nog even wennen is aan 20kg op je rug, maar het weer maakt het voor iedereen dragelijk. Wat zijn we blij dat we niet vorige week in Drenthe hebben gewandeld. Na een korte hike die strak wordt genavigeerd door Lucian en Chantal is het tijd voor het MTB parcours. De groep wordt in tweeën gesplitst en “off we go”. Hier blijken toch een aantal studenten over meer kwaliteiten te beschikken dan ze dachten. Kuba gaat als een volleerd motorcrosser door de kombochten, Robin en Vincent bewijzen maar eens te meer echte natuurliefhebbers te zijn en knuffelen een aantal bomen onderweg. Jordi komt er achter dat je in waterdichte schoenen perfect een litertje water mee kunt nemen voor onderweg (dat loopt er namelijk niet meer uit). En Simone komt er achter dat je het ook op de fiets best wel warm kunt krijgen. Een maal allemaal terug met schoon gewassen fietsen, is het tijd voor een mooie hike door de velden en bosjes van Grolloo. Het tempo zit er goed in en de eerste pijntjes zoals een blaar, geschuurde heupen en vooral mentale kwaaltjes laten zich zien. Bij het boogschieten aangekomen blijkt dat we een aan reïncarnaties van Robin Hood in ons midden hebben. Arïen mist nooit als er eten in het spel is, onze linkshandige Dianne en Irfan laten eens te meer zien dat linkshandigen stylisten zijn. Nadat we voldoende eten bij elkaar hebben geschoten is het tijd voor de laatste hike naar het vlotvaren. Moe en voldaan komen we aan, maar dat doet niets af aan de fantastische vlotje die vlot in elkaar gezet zijn. Iedereen helpt mee en de twee vlotje liggen zo in het water. Er staat alleen geen water, dus het vlot is niet vlot te trekken. Harm Jan heeft de oplossing en doet zijn kleren uit en gaat als een volleerde Wim Hof het water in. Hij heeft de smaak zo goed te pakken dat het hele meer wordt over gezwommen. Yoran heeft zijn watervrees overwonnen en gaat met zijn vlot bijna in planee over het water. Binnen een mum van tijd wordt het meer van links naar rechts doorkruist en is het tijd om een bivak te bouwen, kampvuurtje te stoken en te eten. Na een lange eerst vermoeiende dag is het slaaptijd. Welterusten en tot morgen.