Dag 2: woensdag 4 okt ALO & ALO-Pabo

Woensdag 4 oktober 2023  I

ALO klas 1A

Half zes in de ochtend. Koud, nat, moe, hongerig, maar nogsteeds met een glimlach van oor tot oor. Na het afbouwen van een prachtig in elkaar gekunsteld bivak staat er een flinke hike op de planning naar de eerste fysieke activiteit. Thermo uit, poncho’s aan! We gaan kanoën. In groepen van 3 gaat 1A in vol ornaat het water op. Dylan Joost en Pim trakteren de rest van de groep op een waterballet-show, waarbij de kleren helaas niet droog gebleven zijn. Mads en Marijn hadden het juist extra goed voor elkaar, aangezien zij samen met de instructeur in een boot met twee vingers in de neus de rivier hebben getrotseerd. Gelukkig maakt een doorbrekend zonnetje alle nattigheid al gauw goed. Onder het genot van een boterham en een heerlijke portie adventure food (volgens Niels is de pasta bolognese een 7.5) bereid 1A zich voor op een pittige tocht op de mountainbike. 3 keer klimmen en 3 keer dalen. Een ware test voor deze topklas, want deze klimtochten waren zeker niet niks. Na met een noodgang naar beneden gescheurd te zijn, is het tijd om de Ardennen eens wat beter te leren kennen. Vuur maken en brandnetelthee drinken, expeditie robinson maar dan anders. Firemaster Tom schudde de vonken uit zijn mouwen terwijl Oebele hout sprokkelt. Steentjes huppelen over het water en rookwalmen stijgen op vanuit de oever van de Ourthe. Hardop lachend vertrekt deze fantastische groep naar hun volgende slaapplek aan de rand van een hoge berg. Morgen tijd voor meer avontuur. Nu eerst…. lekker slapen!

ALO klas 1B

Vandaag (4 oktober) zijn wij begonnen met diverse klim activiteiten. Voordat we dit konden doen, moesten de bivaks worden afgebroken en daarna konden we bezig. We hadden geluk dat de plek van de activiteiten hetzelfde was als waar we overnachtten. De groep werd in tweeën gesplitst en we konden beginnen.

De activiteiten die we gedaan hebben, zijn:

• abseilen;
  • zig-zag klimmen;
  • normaal klimmen;
  • free fall;
  • over bruggen lopen die een paar meter hoog waren.
    Elke activiteit werd met veel plezier uitgevoerd en er was veel enthousiasme. Studenten die het wat spannend vonden door bijvoorbeeld hoogtevrees, werden goed aangemoedigd en gemotiveerd door de medestudenten. Uiteindelijk heeft bíjna iedereen elke activiteit uitgevoerd.

Hierna zijn we onderweg gegaan naar onze volgende overnachtingsplek wat zo’n drie tot vier uur lopen was. Vandaag was ook de eerste dag dat een aantal studenten de weg moesten leiden dmv kaartlezen en het gebruik van de kompas, met af en toe heel stiekem wat hulp van de begeleiders ;).

Al met al is alles goed gegaan en kijken wij als studenten terug op een gezellige en zware, maar ook zeker een leerzame dag!

ALO klas 1C

Studenten uit klas 1C hebben om beurten een zin toegevoegd aan het dagverslag:
Door het gesnurk en de kou heeft iedereen slecht geslapen. We konden rustig alle spullen inpakken en ons klaar maken voor het ontbijt. Na het moeizame opruimen van de bivak en de campsweep mochten we op stap. Toen hebben we een uur naar de grotten toe gelopen en daar gingen we omkleden. Vervolgens klommen we naar boven richting de grot. Toen gingen we de grot in met oponthoud van een andere groep. Wandelen en slenteren langs het water (vlak) is de snelste manier om in een “flow” te komen en de zware rugzak te vergeten , maar ondanks dat streden we door. Bij het water eenmaal aangekomen gingen wij een vlot bouwen, met als doel droog naar de overkant te komen. De helft van de klas besloot lopend door het water te gaan. De andere helft klom op het vlot om zo naar de overkant te komen. Pelle sprong het water in om Leon zijn drinkfles te redden. Fenix zijn slaapzak is helaas ook niet droog overgekomen… na het afdrogen en wat eten gingen we weer onderweg. Lopend stijl omhoog met een paar pauzes. Maar gelukkig zijn we allemaal veilig aangekomen bij onze slaapplek naast de koeien. Het poepgat is gegraven en het uitzicht is genieten. Nu is het van belang dat onze bivakken goed in elkaar gezet worden. Zodat een paar leerlingen niet weer onder de sterren hoeven te slapen.
Uiteindelijk staan onze bivakken op hun plek met de zeilen eroverheen. Nu is het zaak om ons ‘adventure food’ klaar te maken met kokend water en lekker warm te worden bij het kampvuur.
Op naar een fijne nacht en een nieuwe dag…

Liefs van de studenten uit ALO1C!😘

ALO-Pabo klas 1A

Onze toppers hebben de eerste nacht overleefd. De ene had een iets betere nacht dan de ander. Na een korte wandeling zijn we gestart bij de steengroeve. Daar werd de groep opgesplitst. Een groep ging hoogte klimmen en dieptespringen, de ander klimmen en abseilen. Veel studenten hebben hun grenzen verlegd. Zo heeft Carlijn haar angst overwonnen door te dieptespringen zonder bril 🙂
Omdat er nog tijd over was hebben we ‘gespeeld’ in de speleo-box. Twan was hierin zeer bedreven. De tweede activiteit was discover nature. Vuur en brandnetel thee maken.
We hebben de middag afgesloten met een groepsactiviteit. Inmiddels staan de bivaks. Straks lekker slapen, want morgen staat er een mooie actieve dag voor de boeg.

ALO-Pabo klas 1B

De eerste nacht zit erop. De een heeft beter geslapen dan de ander (zo’n matje ligt tóch anders dan je bed en snurkende klasgenoten zijn ook niet erg prettig), maar om 5.30 was iedereen weer van de partij. Met vermoeide koppies werden de slaapzakken en -matjes opgeruimd, is er voor de laatste keer naar het latrine (poepgat) gegaan voor het gat werd dichtgegooid en werd het bivak afgebouwd. Er werd ontbeten, broodjes gemaakt voor de lunch en het kampvuur werd opgeruimd. Om 7.30 vertrokken we met onze rugzakken voor een 3 uur (voelde als een hele dag) durende wandeling naar de steengroeve.

Vandaag hebben wij behoorlijke steile stukken gelopen. Vermoeid aangekomen in de steengroeven begonnen we met een doolhof box (die zeer smal was) toen deden we viavirata, vervolgens een free fall, daarna abseilen en afgesloten met wand klimmen.
Er zijn een mooi aantal studenten die hun angsten hebben over wonnen en grenzen hebben verlegd.
Deze activiteit voelde aan als een pauze tussen het verre lopen met een zware tas.
Ondanks deze pittige ervaring voelen de uitzichten onderweg en deze activiteit als een voldoening.

Voor de tweede avond moesten wij in groepjes onze eigen bivak bouwen, de bivaks die werden gebouw moesten op eigen inspiratie. We zitten gezellig met zijn allen om het kampvuur net even gegeten de buikjes weer vol en straks slapen met zijn allen.

Groetjes ALOpabo1b

ALO-Pabo 1C

Hallo mensen, Olav en Marijn hier. Het was woensdag 7:14 en we lagen zonder zorgen, met een beetje rugpijn in onze bivaks, toen Bjorn voor de deur kwam, wakker worden… Toen we alle bivaks opgeruimd hadden, ontbeten hadden en de lunch gesmeerd was, mochten we weer onderweg. Na ongeveer een uur lopen kwamen we bij de plek van bestemming, waar kano’s voor ons klaar stonden. Toen mochten we de weg die we net gelopen hadden, op het water weer terugvaren. Eenmaal in het water vond Olav het leuk om kopje onder te gaan en aan een touw te slingeren dat aan een boom hing. Toen we eindelijk na 2 uur aankwamen bij de bus, gingen we lopen naar de grotten, behalve Sterre want die had last van blaren. In de grotten zijn 20 van de 25 klasgenoten de uitdaging aangegaan om het nauwe gat in te gaan, het was heel vet maar wel heel spannend. We zeggen jullie niet of iedereen het heeft overleefd ;). Daarna moesten we nog een klein uurtje lopen om op de volgende bestemming aan te komen. Daar heeft Marijn voor de 2e een poepgat gegraven. Terwijl Tim (die trouwens alle medicijnen heeft genomen hoor mama Mulder) en Naomi met de groep een bivak aan het bouwen waren, ging Gerwin even liggen tijdens het kloven, niet omdat hij iets doms deed hoor mama Heeringa! Daarna alle spullen klaar gelegd, lekker gegeten en zometeen maar lekker slapen. PS. Margo gefeliciteerd met 18e verjaardag x Olav en Nathalie gefeliciteerd met ons jubileum x Marijn, groetjes aan onze en alle andere ouders en fijne dierendag nog voor alle lieve huisdieren!! Kusjes Olav en Marijn