Dag 5: zaterdag 7 oktober ALO & ALO-Pabo

Zaterdag 7 Oktober 2023

In verband met ingelaste werkzaamheden aan een deel van het spoor in de Ourthe vallei in Belgie, zal de terugreis voor alle studenten iets worden gewijzigd.

De klassen ALO en ALO-Pabo zullen op verschillende tijden van de locatie vertrekken richting het noorden. De eerste klassen zullen al rond 12:00 in Maastricht zijn, andere klassen hebben nog een regulier activiteiten programma en zullen op de “normale tijd” omstreeks 15:00 in Maastricht arriveren.

ALO klas 1A

Een kamp om nooit te vergeten. Na 4 dagen te hebben gestreden is het tijd voor een laatste slotakkoord. Zoals in het verhaal van gisteren te lezen is, heeft er een prachtige ‘clearing’ plaatsgevonden waarbij er prachtige gesprekken ontstonden. De laatste dag klonken er slechts nog overwinningskreten vanuit de groep. Ze hebben het gehaald, en hoe! Na zo’n spannende, uitdagende en leuke week is ALO1A nóg dichter bij elkaar gekomen, mede dankzij de procesbegeleiders: Nynke en Martijn.

ALO kla1 s 1B

Jente: kapsalon groot
Ruben: biefstuk met patat
Bas: Mac
Klaas-Jesse: Frikandel met patat
Nick: 2 broodjes hamburger spec
3 prs spec
Daniel: biertje plus pizza
Youri: Memmie’s wraps
Lotte: mama’s chili of een kapsalon van Sahara of de sultan met extra knoflooksaus
Thomas: kapsalon
Marije: ik wol graach carpachio en yn kapsalon mei goed wat knoflook
Wouter flinke kapsalon
Maurick rijst met kip en een sausje
Noah: Pasta voor 2 personen
Robin: 3x langs de Mac
Oane: kapsalon döner
Joey: pizza salami met ui,paprika en knoflooksaus
Joost: Hamburger en beetje friet
Gijs: Safran riso met chorizo
Lars: patat hete kip
Yannick: Pizza
Ismaël: rijst met bruine bonen en kip
Robin: kapsalon döner met mosterd en broodje brood (zonder knakworst)
Nynke: lekker zoute patat met kipnuggets en zoet zure saus
Evelien: broodje kip met truffelsaus, sla en kaas

ALO-Pabo klas 1A

APV 1A. De laatste ochtend nog een korte hike naar de bus. Vol energie wordt er nog een laatste sprintje getrokken naar het station met aanvoerders Mayk en Daan voorop. Na het verkrijgen van de telefoons is het 5 minuten volledig stil in de Ardennen. Een unicum dat na een paar minuten wordt verbroken. Bas heeft een voetbal gevonden waar de mannen zich nog even mee kunnen vermaken en de rest kletst nog wat na. Verdeeld over een lijnbus, een reisbus en ons eigen 9 persoons busje is het toch gelukt om iedereen langs de stakende treinen naar Luik te krijgen. De studenten hebben allemaal een mooie verwenavond verdiend, met Manouk in pyjama naar de Ziggodome voorop. Geniet er allemaal van en tot maandag.

ALO-Pabo klas 1C

De laatste dag

Gisteravond is het voor een aantal studenten vrij laat geworden. Het kampvuur en de gezelligheid maakte dat het moment om te slapen flink werd uitgesteld. Ze sliepen in 1 grote bivak die niet op alle plekken water en winddicht was… de volgende ochtend werden een paar gewekt door wat regendruppels op hun slaapzak en/ of gezicht: de experience is nu echt compleet!
Na een rustige start van de dag kwamen we samen rondom het vuur en werd de laatste clearing ingezet. De vragen: ‘Wat werkte niet voor jou, Wat werkte wel voor jou en Wat neem je uit deze experience met je mee?’ werden serieus beantwoord en iedereen luisterde aandachtig naar elkaar.

Na de campsweep werd de laatste hike ingezet richting bus. Onderweg werd de sfeer steeds een beetje opgewekter: men rook de stal. Bij aankomst is er tijd genomen voor een groepsfoto voordat… de telefoons werden teruggegeven. Ze hebben 4 volle dagen ervaren hoe het is om met een groep op pad te zijn zonder mobiel.

De bus kwam, en de studenten zijn uitgezwaaid door de O en A begeleiders Britt en Bjōrn samen met docenten.
Ze zijn weer onderweg naar huis.

De Ardennen-experience is een heel waardevolle week voor de studenten; het ervaren van ongemak, samen plezier maken, pijntjes, euforie, overwinnen van angsten, omgaan met weerstand, samenwerken, vertrouwen krijgen in anderen, outdooractiviteiten en technieken leren en nog veel meer… Iedereen neemt iets uit deze week weer mee naar huis en ook mee naar de opleiding.

Wij willen jullie allemaal bedanken voor een heel fijne en gezellige week!

Groet van ons,
Iris en Judith