Dag 3: Donderdag 5 Oktober ALO & ALO-Pabo

Donderdag 5 Oktober 2023

ALO klas 1A

Dag 3 verslagje:
Na het opstaan in de oude streengroeve. In de creatief bedachte bivaks, waar de ene groep koos voor wat extra warmte en de andere voor het mooie uitzicht was het na het opruimen tijd voor het ontbijt. We waren al op de plek waar we nog niet wisten dat we als groep elkaar zoveel zouden ondersteunen en supporten vandaag. We gingen de hoogte in waar een aantal met support van de rest letterlijk het diepe in sprongen en hun angsten overwonnen. Na de activiteiten in de groeve maakten we ons klaar voor een, wat wij nog niet wisten, fantastische route door dorpen en bos. We zijn via hoge bosroutes door een grot geklommen met backpack en al waarna we wéér de hoogte in gingen! Op het einde van de hike kwamen we namelijk weer langs een mooie steengroeve waar wij verderop ons kamp zouden opzetten. Wat wij zo mooi vinden aan deze groep is dat we vanaf dag 1 elke keer weer steeds beter samenwerken en samen groeien. Iedereen vind steeds meer zijn eigen kracht en de groep vormt daar een heel mooi team door. Hoe de avond eindigt is voor jullie een vraag en ons een weet, maar het heeft te maken met hele mooie slapen! Joe! 😉

Geschreven door Joost en Simon

ALO klas 1B

We begonnen de dag met een hele goedemorgen. Vanochtend helaas afscheid moeten nemen van Sandra omdat ze toch niet fit genoeg was om door te gaan. Wij wensen haar veel beterschap en hopen haar volgende week weer te zien op school. De dag begon met een hike tot aan de grot. Mochten mooie overalls aan. Hier hebben we voor Isa haar verjaardag een video gemaakt. Toen gingen we de grot in voor een mooie tocht. Overal moder (vooral op de wangen). Was heel donker en krap maar iedereen heeft het overleefd. Hierna hebben we de hike doorgetrokken naar het vlot bouwen. Hier moesten wij de rivier oversteken. Het vlot is de eerste keer gesneuveld, maar door een snelle bushfix konden we weer door. Evelien dacht fuck deze shit ik ga zwemmen. Door deze actie dachten 4 andere kabouters (Bart yannick noah en gijs) we gaan er achter aan.
Voor de rest iedereen droog aangekomen via het werkende vlot, die de laatste tocht niet overleefd heeft. Onze prinsesjes die het water in geklommen waren hebben zij zich lekker grondig afgesopt. Toen iedereen weer droog en warm was, zijn we de hike voorgezet. Na een stuk lopen kwamen we aan bij de bivak plek. De challange groepjes moesten ieder hun eigen bivak bouwen. Dit is zeer zeker goed gelukt. Na het goede avond maal zitten we lekker te genieten van het kampvuurtje. Wij zeggen, welterusten iedereen.

ALO klas 1C

Dag verslag
Wist je dat:
Veel er vandaag door heen zaten maar als klas dit hebben opgepakt tot een positieve dag!

Pelle 3x per dag poept

Finn de wc heeft laten verstoppen

Wist je dat:
Je je rechter rem moet gebruiken van je mountainbike

Koffie een wondermiddel is

Finn oneindig lang kan zeiken over de instructeur van mountainbiken, omdat is gezegd dat hij een 20 min extra rondje kon fietsen maar dit 45 min stijgen was en 5 min dalen

Wist je dat:
Elke mm telt om te slapen omdat het lekker knus en warm is

Mo vandaag kanjer van de dag is door zijn positiviteit

Reube en Bram onverslagen zijn met spelletjes

Wist je dat:
Dit de eerste dag is dat Bram heeft gepoept

Feitje van de dag:
Dat Pluto geen planeet meer is

Wist je dat:
Mo zijn sigaretten op zijn

Mo en Tim om 22:24 uur bij het vuur aan het schaken zijn met een mini setje

Fenix de begeleiders voor de gek heeft gehouden met dat hij ons wijs heeft gemaakt dat hij niet kon fietsen en de begeleiders hier volledig in trapten

Wist je dat:
We warmte dekens uit ehbo setjes gebruiken om erop te zitten of liggen om naar de sterren te kijken

We elke avond een clearing doen om te kijken naar wat er niet werkte die dag en wat er wel werkte die dag… en hier gelijk oplossingen in zoeken.

ALO-Pabo klas 1A

Vanochtend hadden wij om half 8 de wekker, we werden allemaal vrolijk wakker behalve Twan. Toen we wakker waren hebben we eerst gezamenlijk onze bivak’s opgeruimd en daarna ontbeten. Toen we klaar waren vertrokken wij vol goede moed om 9 uur, na de campsweep, op weg naar onze volgende activiteit, we gingen namelijk kanoën. Hiervoor moesten wij ong 3 a 4 km lopen waarna wij vervolgens, u raadt het niet, 3 a 4 km terug moesten kanoën naar exact de zelfde plek van waar we vertrokken. Tijdens de kanotocht kwamen verschillende drietallen (de een vaker dan de ander) vast te zitten en werd er ook behoorlijk heen en weer gevloekt, waar we maar niet te diep op in zullen gaan. Na de kanotocht was menig persoon doorweekt en was de sfeer iets grimmig geworden vanwege de kou die dit met zich meebracht. Na de tocht van wel 3 minuten naar de volgende activiteit was er dan eindelijk tijd voor mensen om zich om te kleden waardoor de mensen gelijk weer warmer en daardoor ook vriendelijker werden. Op deze nieuwe locatie hadden we eerst even een wat langere pauze waar ook door een paar jongens even gevoetbald werd. Hierbij speelde ze een spel waarbij er een grote verliezer was, genaamd Twan. Hierdoor moest hij even (gelukkig niet letterlijk) met de billen bloot aangezien zijn straf kontje knal was. Het eerste de beste schot was gelijk een voltreffer recht op zijn beide billen. Hierna kwamen nog een paar pogingen die, helaas, geen doel troffen. Na dit vrolijke vermaak was de volgende activiteit mountainbiken, hierbij konden helaas 2 personen niet deelnemen door blessures. De overige personen stapten vol goede moed op de fiets. Hierbij werd de groep in 2 kleinere groepen verdeeld zodat iedereen in ieder geval een beetje op zijn eigen tempo kon fietsen. Iets korter samengevat waren er tijdens de mountainbiketocht meerdere… tja laten we het maar incidenten noemen. Ten eerste ontstond er een fanatieke competitie tussen Teije en Steijn, die uiteindelijk eindigde in eerlijk 2-2 gelijkspel. Daarnaast kregen Jay en Steijn ook beide een lekke band en had Pieter voordat de tocht van start ging al een kapotte fiets. Na ongeveer anderhalf uur keerde het een kwart van de groep (ja u leest het goed niet een volledige helft) terug nadat ze op de helft waren omgekeerd. Na ongeveer een half uur langer wachten kwam dan eindelijk de rest van de iets minder snelle groep terug, na 2 minuten gevolgd door de toch iets snellere groep. Na deze vermoeiende tocht was er dan voor de deelnemers even de tijd en ruimte om even tot hunzelf te komen en even een slokje te drinken. Hierna werd onze tocht vervolgd door een route van ongeveer 1 tot 2 km gedeeltijk door het plaatselijke dorp naar de steengroeve waar wij onze bivak weer konden gaan opbouwen. In de groeve kwamen wij erachter dat we op 4 plekken konden slapen en hadden we ons in onze groepen verdeeld. Later kwamen we echter achter een teleurstelling dat er maar 3 zeilen waren waardoor onze plannen toch behoorlijk in de war geschopt werden. Door deze enorme tegenslag moesten wij 1 van de 4 groepen onderverdelen in de resterende 3 groepen, hierdoor liggen wij vanacht lekker knus. Onze bouwprocessen verliepen op verschillende manieren, bij de een wat soepelere dan bij de ander. Toen uiteindelijk dan toch al onze bivak’s gebouwd waren konden we aan ons avondmaal beginnen. Deze avondmalen varieerde zoals jullie ons kennen weer heerlijk, bij de een stond een heerlijk zakje adventure food op het progamma terwijl bij de andere lekkere pannenkoeken op het menu stonden. Na deze verschillende maaltijden begonnen de avondactiviteiten zoals verhalen vertellen, vuur maken en blackjack om maar even een paar voorbeelden te benoemen. Dit was ons avontuur van de dag en we wensen u een goede nachtrust!

ALO-Pabo klas 1B

Verslag: heeee, vanochtend mochten we “uitslapen”, om 7:00 uur werden we wakker gemaakt!! Vervolgens hebben we alles opgeruimd. Toen gingen we wandelen, deze keer was het heel kort, ongeveer een uurtje. We kwamen aan bij het mountainbiken, toen gingen wij eerst een stuk met z’n allen de bergen in, daarna een flinke klim en uiteindelijk een hele leuke afdaling!! Na het mountainbiken hadden we even pauze en konden we ons voorbereiden op de wateroversteek. Hier gingen we in twee teams tegen elkaar strijden door allebei een vlot te bouwen en dan een wedstrijdje te doen wie als eerst aan de overkant is. Na wat natte voeten, hebben we geleerd om water te zuiveren en vuur te maken. Hierna gingen we met onze vlotten terug naar de overkant. In de rivier hebben mensen zich heerlijk even kunnen wassen, we zijn toen doorgelopen naar onze plek voor vannacht, het is hier echt prachtig. We zijn op dit moment onze bivak aan het maken, om ons klaar te maken voor de nacht. Het is hier erg gezellig!

ALO-Pabo klas 1C

Heey paps en mams!
Wij, Joep en Marleen, zitten hier nu op de watertank dit verhaaltje te schrijven en te genieten van het mooie uitzicht (het is pikkedonder). Intussen is de rest ‘weerwolven van wakkerdam’ aan het spelen na een lange dag, vol met kilometers lopen en nog veel meer gezelligheid. De dag begon al met een hoogtepuntje, want onze lieve begeleiders, baby Bjorn en Brit, hadden zich verslapen waardoor we een uur later werden gewekt. Ook hadden we een bepaalde starttijd bij onze activiteiten waardoor we minder kilometers hoefden te lopen. Win win situatie dus!! Onderweg naar de activiteiten had de 1 het zwaarder dan de ander. Dit is goed opgepakt door motiverende woorden en het dragen van elkaars spullen/tassen. Je zou bijna denken dat we een hechte groep zijn 😉 Aangekomen bij onze activiteiten zagen wij een, voor ons vanuit de hemel verzonden, sanitair gebouw. Glimmend en glanzend bezichtigden wij dit glamoreuze gebouw waarna wij hier niks van heel hebben gelaten. Hierna werden we opgedeeld in 2 groepen, mochten we ons in tuigjes hijsen en deden we oranje helmpjes op. We gingen namelijk: abseilen, wandklimmen, vrije val vallen, via farrata doen en nog veel meer klim en klouter activiteiten. Voor de ouders die kinderen hebben met hoogtevrees. Stuk voor stuk hebben ze allemaal hun gordel aan gedaan, helmpje opgezet en zichzelf overwonnen. Wederom door de motivatie van elkaar. Het klimmen was klaar, de tassen gingen weer op de rug en we liepen naar de volgende bivakplek. Na een helse klim liepen wij langs een stukje prachtnatuur dat mensen van jullie leeftijd, hoi paps en mams, zal doen denken aan de windows bureaublad achtergrond van tallen jaren geleden. Hier hebben wij 4 bivaks en een hangmat gebouwd waar vannacht geslapen gaat worden. Bivaks bouwen lukt de groep steeds beter en we zijn steeds minder afhankelijk van Tim en Naomi. Máár volgende x vakantie gewoon weer hotelletje toch? 🙂 We hebben het hartstikke gezellig met elkaar! Zó gezellig zelfs dat wij 2 snel weer terug gaan naar het kampvuur om een potje te weerwolven, joejoeeee